Kesä tulee kovaa vauhtia ja lomakausi lähestyy. Asiakkaita ei kuitenkaan kannata unohtaa lomakautenakaan, vaan pitää yhteyttä yllä värikkään kesäisillä ja ajankohtaisilla viesteillä. Kesätunnelmissa olevat vastaanottajat lukevat uutiskirjeitä, vaikka eivät päivittäin sitä tekisikään. Ja voipa heillä olla normaalia enemmän aikaakin niihin perehtymiseenkin. Suunnittele siis kiinnostava kesäinen kampanja ja ajasta viestit lähtemään automaattisesti. Apua saat ilmaisesta markkinoinnin ja viestinnän automaatio -oppaastamme.
Mitä kesäviestinnässä kannattaa huomioida?
1. Kesäinen teema
Liitä tuotteesi tai palvelusi kesäiseen teemaan, joka kantaa läpi uutiskirjeen. Otsikon, tarjouksien, viestisisällön, värimaailman, kuvien sekä toimintakäskyjen tulisi olla samassa kesäisessä linjassa keskenään. Muista huomioida saavutettavuus.
2. Kilpailut ja ilmaiset lahjat
Niin se vain on, että ihmisiä kiinnostavat kaikki ilmaiset tuotteet ja palvelut. Lomalla rentoutuvat asiakkaat saadaan aktiivisiksi pitämällä kiinnostava kilpailu tai tarjoamalla ilmaisia lahjoja vaikkapa tilauksen yhteydessä. Kannusta asiakkaita jakamaan viestejäsi esim. somessa.
3. Toimintakäskyt
Älä piilota Tilaa tästä ja Lue lisää -linkkejä, vaan tuo ne rohkeasti esille ja sijoita tarpeeksi erilleen muusta tekstistä.
4. Lähetysaika ja viestin ajastus
Miten asiakkaasi käyttäytyvät lomakautena? Ehkä otollisin aika viesin lähettämiseen ei olekaan kesäisin se mihin olet muuten tottunut? Creamailerin avulla viestit voidaan luoda etukäteen ja ajastaa lähtemään, vaikka olisit lomailemassa itsekin! Tutustu myös maksuttomaan markkinoinnin ja viestinnän automaatio -oppaaseemme.
5. Lyhyt ja ytimekäs
Kiinnitä viestin otsikkoon erikoishuomio ja tee siitä niin houkutteleva, että vastaanottaja ei voi olla avaamatta viestiä. Pidä viestit sopivan lyhyinä ja kiinnostavan informatiivisina, joista vastaanottaja näkee nopeasti mistä on kyse. Keskity muutamaan asiaan kerrallaan, äläkä päästä viestiä rönsyilemään monen asian välillä.
6. Kiinnostava sisältö
Myytpä sitten tuotteita, palveluja tai tarjoat vastaanottajille tietoa, tee se iloisesti ja houkuttelevasti. Voit luoda yhden kesäkampanjan, joka kantaa syksyyn asti tai suunnitella kokonaisen sarjan kampanjoita. Mikä vaan saa asiakkaasi mielenkiinnon heräämään ja heidät aktivoitumaan.
7. Tee asiakaskysely
Oletko koskaan ajatellut, että kesä voisi juurikin olla otollisin aika asiakaskyselyn pitämiselle? Kiireisen työviikon aikana useillakaan ei ole aikaa vastailla kyselyihin, mutta mökin rannalla aikaa viettävällä lomalaisella voi hyvinkin olla. Ja tietenkin vastausintoa lisää, jos kyselyyn liitetään kilpailu taikka lahja. Voit hyödyntää Creamailerin valmiita kyselypohjia tai luoda ihka uuden pohjan. Kyselyt on helppo luoda Creamailerin kyselytyökalulla.
8. Pidätkö kesätapahtuman?
Korona-aika alkaa helpottamaan ja pienten tapahtumien järjestäminen saattaa olla mahdollista. Joten mikäs sen helpompaa, kuin tiedottaa asiasta värikkäällä uutiskirjeellä. Creamailerin Tapahtumat-toiminnon avulla keräät samalla myös osallistujaistan. Kätevää!
9. Seuraa analytiikkaa
Creamailerin analytiikasta näet reaaliajassa kuinka kesäkampanjasi puree asiakkaisiin. Seuraa avauksia sekä klikkauksia ja tarkastele mitkä aiheet olivat suosituimpia. Näin saat kullanarvoista tietoa tulevia kesäkampanjoitasi varten.