Uusi vuosi ja uudet viestintämahdollisuudet. Näiden seitsemän vinkin avulla on hyvä käynnistää uusi viestintävuosi.
1. Tee viestintäsuunnitelma
Viestintää helpottaa huomattavasti, jos aikatauluttaa ja hahmottelee tulevan vuoden viestinnän etukäteen. Mieti tavoitteesi ja hahmottele viestintäsuunnitelma tavoitteiden mukaiseksi. On tärkeää, että suunnitelma on resurssien mukainen.
- päätä tavoite
- valitse uutiskirjeen ja kyselyiden lähettämistiheys sekä mieti tapahtumien päivämäärät ja niiden markkinointi
- määritä lähetyspäivät ja merkkaa ne kalenteriin tai viestinnän vuosikelloon
- aloita uutiskirjeen kirjoittaminen sekä kyselyjen ja tapahtumien suunnittelu, kuvien hankinta jne. tarpeeksi ajoissa
2. Tarkista vastaanottajalista
Ajantasalla oleva vastaanottajalista on yksi viestinnän tärkeimmistä elementeistä. Heti vuoden alusta on hyvä tarkistaa lähetyslistat, jotta viestintä voidaan aloittaa mahdollisimman tehokkaasti. Samalla tarkistat ketkä vastaanottajasi ovat, jotta osaat suunnitella kohderyhmille sopivaa viestintää.
3. Mieti viesti-, kysely- ja tapahtumasisällöt
Tarkista raporteista ketkä lukevat uutiskirjeitäsi ahkerimmin ja ketkä jättävät viestisi avaamatta. Luo pasiiivisista vastaanottajista oma lista ja lähetä heille aktivointikampanja. Lähetä vastaanottajille kyselyitä ja kilpailuja. Muista käyttää hyväksesi myös Cremailerin tapapahtumaominaisuutta.
Käy raporteista läpi edellisvuoden uutiskirjeiden klikkauksia selvittääksesi mistä vastaanottajat ovat olleet kiinnostuneita ja suunnittele tulevan vuoden viestintä vastaanottajien intressien mukaiseksi. Lue vinkkejä klikkausten saamiseksi.
4. Toimi lain ja hyvien käytänteiden mukaisesti
Olethan huomionut GDPR:n mukanaan tuomat velvoitteet ja suunnitellut viestinnän uusien vaatimusten mukaiseksi?
5. Käytä kasvumahdollisuudet hyväksi
Jokainen asiakkaan kohtaaminen, tapahtuipa se sitten digitaalisesti tai fyysisesti, on mahdollisuus kasvulle.
- lisää uutiskirjeen tilauslomake kotisivuillesi ja sosiaaliseen mediaan
- asiakastapaamiset, tapahtumat ja kokoukset ovat mahdollisuuksia uusien tilaajien saamiseksi
- toimistoa, liikehuoneistoa ja muita fyysisiä tiloja voi käyttää hyväksi tilaajamäärien kasvattamiseen
Lue lisää: Vinkkejä tilaajamäärien kasvattamiseen ja Kuinka maailmalla kasvatetaan postituslistaa
6. Tarkkaile raportteja
Raportteja kannattaa seurata jokaisen uutiskirjeen ja kyselyn lähettämisen jälkeen. Creamailerin raporteista näet viestintäsi suunnittelun kannalta tärkeitä tekijöitä, kuten aktiivisimman avausajan, kiinnostavimmat otsikot ja sisällöt sekä mitä viestejä vastaanottajat jakoivat eteenpäin.
7. Ole rohkea
Jos et ole vielä testannut viestien personointia, esiotsikointia ja toimintakehoituksia, tänä vuonna kannattaa olla rohkea ja astua ulos tutusta viestintäkaavasta. Voit yllättyä positiivisesti!