Vinkkejä tilaajamäärien kasvattamiseen

Vinkkejä tilaajamäärien kasvattamiseen

12.09.2011 sähköpostimarkkinointi, asiakashankinta

Kerro toimintaperiaatteesi

Saavuta lukijoiden luottamus kertomalla toimintaperiaatteesi lähettämiesi uutiskirjeiden suhteen. Sinun kannattaa kertoa kuinka usein uutiskirje lähetetään, millainen sen sisältö on ja kuinka sen voi perua. Voit myös laittaa malliksi aikaisemmin ilmestyneen uutiskirjeen. Sinun kannattaa kertoa lukijoille, miksi uutiskirjeen tilaaminen kannattaa. Nykypäivän sähköpostitulvassa lukijat eivät anna sähköpostiosoitettaan ilman, että saisivat jotain vastineeksi. Tarjoa heille siis uutiskirje, jonka he kokevat arvokkaaksi ja haluavat saada jatkossakin.

Tilauslomake kotisivuille

Kotisivut ovat hyvä tapa hankkia uusia tilaajia. Sijoita uutiskirjeen tilauslomake sivustollesi näkyvälle ja erottuvalle paikalle. Kannattaa valita kiinteä paikka, joka näkyy jokaisella sivulla. Voit myös pyytää luvan uutiskirjeiden lähettämiseen esimerkiksi yhteydenottolomakkeiden, kilpailujen tai verkkokaupan yhteydessä.

Kerro kaverille -mahdollisuus

Törmätessään mielenkiintoisiin asioihin ihmiset suosittelevat niitä usein kollegoilleen ja kavereilleen. Anna tähän mahdollisuus lisäämällä kerro kaverille -linkki uutiskirjeidesi yhteyteen.

Viraalimarkkinointi

Viraalimarkkinointi on markkinointitapa, jossa viesti, tuote tai palvelu on niin mielenkiintoinen, että vastaanottaja haluaa välittää sanaa eteenpäin. Viraalimarkkinoinnin avulla voit saavuttaa suuria määriä vastaanottajia lyhyessä ajassa. Markkinointitapa perustuu siihen, että esim. yksi henkilö jakaa viestin kymmenelle henkilölle ja nämä taas kymmenelle jne., jolloin vastaanottajamäärä kasvaa nopeasti. Viraalimarkkinoinnin sisällön tulee olla todella kiinnostava, hauska tai houkutteleva, jotta viesti saadaan leviämään lumipalloefektin lailla.

Sosiaaliset mediatSosiaaliset mediat

Sosiaalisten medioiden luoma näkyvyysmahdollisuus kannattaa hyödyntää. Facebookiin on esimerkiksi mahdollista lisätä suoraan uutiskirjeen tilauslinkki. Näkyvyyttä saat myös ilmoittamalla uusista uutiskirjeistä sekä muista tapahtumista Facebookissa ja Twitterissä. Periaatteena on, että mainostat uutiskirjeessä sosiaalisen median sivustojasi ja sosiaalisessa mediassa uutiskirjettäsi.

Muu materiaali ja toimitilat

Voit kertoa uutiskirjeen tilausmahdollisuudesta kaikessa materiaaleissasi sekä toimitilojesi yhteydessä. Jos sinulla on esimerkiksi markkinointi- tai muuta materiaalia, julkaiset lehteä tai yrityksessäsi on odotusaula/neuvottelutila, käytä niitä hyväksesi! Materiaaleissa sekä lehdessä voit kertoa uutiskirjeen tilausmahdollisuudesta ja odotusaulaan voit laittaa esimerkiksi lipukkeita, jonka täyttämällä voi tilata uutiskirjeen. Voit laittaa aulaasi myös käyntikorttilaatikon, johon uutiskirjeen haluavat jättävät korttinsa. Hyvä tapa kertoa uutiskirjeestä on myös mainita se sähköpostiallekirjoituksissa sekä yrityksen käyntikorteissa.

Tapahtumat ja kilpailut

Messut ja erilaiset tapahtumat ovat oiva tapa luoda uusia kontakteja ja tavata vanhoja asiakkaita. Voit mahdollistaa uutiskirjeen tilaamisen esimerkiksi listalla, johon yhteystiedot voi jättää. Voit myös jakaa esitteitä, joissa kerrotaan uutiskirjeen tilausmahdollisuudesta. Parempi tapa on kuitenkin kerätä listaa itse, koska ihmiset saavat messuilla paljon esitteitä, jolloin materiaalisi voi helposti hukkua muiden joukkoon. Kilpailujen järjestäminen sekä kotisivuilla että erilaisissa tapahtumissa ovat myös hyvä tapa kartuttaa tilaajamäärää. Mainitse kilpailun yhteydessä, että osoitetta voidaan käyttää sähköpostimarkkinointiin ja antaa osallistujalle myös mahdollisuus kieltäytyä markkinoinnista. Muista olla mahdollisimman nopeasti yhteydessä keräämiisi uusiin kontakteihin, jotteivat he ehdi unohtaa sinua.

Osana jokapäiväistä toimintaa

Lähetysrekisterin kerääminen onnistuu myös osana jokapäiväistä toimintaasi. Voit esimerkiksi asiakaspuhelujen yhteydessä pyytää luvan uutiskirjeen lähettämiseen. Jos omistat myymälän, voit jokaisen myynnin yhteydessä kysyä haluaako asiakas liittyä uutiskirjelistallesi. Vastaavasti voit myös laittaa liikkeeseesi pöydälle listan, johon asiakkaat voivat jättää yhteystietonsa tilatakseen uutiskirjeesi. Kerro pyynnön/listan yhteydessä miksi uutiskirjeesi kannattaa tilata. Hyvinä porkkanoina toimivat alennukset, ennakkotiedot uutuuksista sekä kilpailut. Voit kysyä lupaa uutiskirjeen lähettämiseen myös asiakastapaamisten yhteydessä. Tapaamisissa vaihdetaan usein käyntikortteja, joten hyvä keino muistaa kuka uutiskirjeen halusi on kirjoittaa kortin taustalle esimerkiksi "kyllä" niihin kortteihin, joille uutiskirjeitä saa lähettää.

Valmiit osoitteistot

RoskapostiMuistathan, että uutiskirjeitä ei saa lähettää ilman vastaanottajan suostumusta. Sen lisäksi, että valmiisiin osoitteisiin lähettäminen on kiellettyä siinä on riskinä, että vastaanottajat merkkaavat viestisi roskapostiksi. Mitä enemmän viestejäsi merkataan roskapostiksi, sitä enemmän palvelimet tulkitsevat kaikkia lähettämiäsi viestejä roskaviesteiksi ja ohjaavat postisi suoraan roskapostikansioon tai pahimmassa tapauksessa estävät viestiesi saapumisen vastaanottajalle kokonaan.

Tarkista virheelliset osoitteet

Virheelliset osoitteet, joihin viestiä ei saatu lähetettyä, ohjautuvat ensimmäisen lähetyksen jälkeen Creamailerin postituslistan virheelliset-välilehdelle. Joskus postituslistoja koottaessa on voinut sattua kirjoitusvirhe, joka on helposti havaittavissa. Korjaa virheet, jotta saisit mahdollisimman usean osoitteen hyötykäyttöön. Lopuksi vielä:

Sähköposti kommunikointivälineenä

Suosittelemme käyttämään sähköpostia kaikessa viestinnässäsi. Voit lähettää tilausvahvistukset, toimitustiedot sekä laskut sähköpostitse, jolloin sähköpostiviestinnästä muodostuu luonnollinen tapa kommunikoida asiakkaan kanssa. Sähköpostiasiointiin tottuneiden asiakkaiden on luontevaa ottaa vastaan myös uutiskirjeitä.

Kirjoittaja: Creamailer Oy