Jos uutiskirjeviestinnän peruspilarit ovat kunnossa, viestintä sujuu kuin itsestään. Varaa itsellesi työviikko, jolloin käytät viestinnän peruspalikoiden hiomiseen päivittäin aikaa kymmenestä minuutista tuntiin. Takaamme, että ajankäyttösi tehostuu ja viestintä helpottuu.
1.päivä: Luo uutiskirjepohja
Uutiskirje edustaa sinua ja brändiäsi, joten sen tulisi olla yhteensopiva muun ilmeesi kanssa. Ilmeesi avulla erotut muista toimijoista ja luot toiminnallesi kasvot. Pysyvä ilme luo uskottavuutta ja luotettavuutta sinun ja vastaanottajiesi välille, sillä he tietävät jo ulkoasusta keneltä uutiskirje on peräisin.
Luo uutiskirjepohja itse tai käytä pohjana Creamailerin valmiita pohjia. Lisää logo uutiskirjeen ylä- tai alalaitaan ja haluamasi tekstit, kuten yhteystiedot, uutiskirjeen alalaitaan. Muista, että peru uutiskirje -linkki tulee olla jokaisessa uutiskirjeessä. Osoitelähde tulee myös ilmoittaa.
Käytä brändisi värejä. Creamailerissa värit voi valita joko väriskaalasta tai suoraan värinumerolla. Näin saat tarkasti sen värin, minkä haluatkin valita. Linkit voi myös nostaa muusta tekstistä esiin värien avulla. Värien kanssa tulee muistaa, että vähemmän on enemmän. Uutiskirjeestä ei kannata kuorruttaa kaikilla sateenkaaren väreillä, vaan valita muutama omaan brändi-ilmeeseen sopiva.
2. päivä: Luo vahvistusviesti
Vahvistusviesti on viesti, joka lähetetään automaattisesti henkilön liityttyä postituslistalle. Halutessasi voit myös käyttää Creamailerin tilauksen tuplavarmistusta, jonka avulla voi varmistua siitä, että tilaaja on se kuka ilmoittaakin olevansa. Tällöin henkilön liittyessä postituslistalle hänelle lähetetään sähköpostiviesti, jossa olevaa painiketta klikkaamalla sähköpostiosoite aktivoituu postituslistalle.
Tuplavarmistusta kannattaa käyttää sen takia, että tilaaja varmistuu oikeaksi tilaajaksi, sähköpostiosoite toimivaksi ja näin ollen postituslistojen laatu pysyy hyvänä. Pidä varmistusviesti lyhyenä ja kerro miten tilaajan tulee toimia saattaakseen uutiskirjetilauksena loppuun.
3. päivä: Luo tilauslomake
Tilauslomakkeen avulla uutiskirjeesi on helppo tilata. Voit lisätä tilauslomakkeen esim. kotisivuillesi ja sosiaaliseen mediaan. Lomakkeen voi joko upottaa kotisivuille Creamailerista saatava koodin avulla tai linkittää Creamailerista löytyvään lomakkeeseen. Tilauslomakkeelle kannattaa luoda uusi postituslista, johon uudet tilaajat kertyvät. Uutena toimintona Creamaileriin on tullut ominaisuus, jonka avulla uutiskirjeen tilauksen voi integroida WordPress-lomakkeisiin. Tilaa uutiskirje -linkki on hyvä olla myös jokaisessa uutiskirjeessä. Katso ohjeet.
4. päivä: Laadi tervetuloaviesti
Tervetuloaviesti on ensimmäinen viesti, jonka uusi uutiskirjetilaajasi saa tilattuaan uutiskirjeesi. Se on viesti, jolla luodaan ensivaikutelma. Tervetuloaviesti avataan keskimääärin neljä kertaa useammin kuin perus uutiskirjeet ja niiden linkkejä klikataan viisi kertaa normaalia enemmän. Tämä onkin hyvä syy luoda mieleenpainuva ensiviesti.
Tervetuloaviestissä olisi hyvä kiittää vastaanottajia tilauksesta, kertoa itsestäsi ja toiminnoistasi, kertoa millaista viestintää lähetät ja kuinka usein sekä pyytää vastaanottajia lisäämään sähköpostiosoitteesi osoitekijaan, jotta viestit eivät päätyisi vahingossakaan roskakoriin.
Tervetuloaviesti on myös helppo personoida Creamailerin avulla. Personoinnin avulla viestit saa tuntumaan siltä, kuin ne olisi kirjoitettu suoraan vastaanottajalle. Lue lisää personoinnista.
4. päivä: Automatisoi tervetuloaviesti
Tervetuloaviesti tulee automatisoida, jotta se tavoittaa uudet uutiskirjetilaajasi heti, kun he liittyvät postituslistallesi. Creamailerin avulla automatisointi onnistuu käden käänteessä. Katso ohjeet.
5. päivä: Testaa
Nyt olet luonut uutiskirjeviestintäsi peruspilarit. On kuitenkin hyvä testata, että kaikki toimii toivomallasi tavalla. Sen lisäksi, että itse testaat toimivuutta, voit pyytää myös esim. kollegoitasi testaamaan ja kommentoimaan viestiketjua sekä sen sisältöä.
Tämän jälkeen voit keskittyä uutiskirjesisällön luomiseen ja antaa automatiikan hoitaa taustalla muu työ.