Vuodenvaihteen kiireet on selätetty ja on aika katsastaa vuoden 2014 viestintää: missä onnistuin ja missä on vielä parannettavaa? Aikaisemmasta toiminnasta on hyvä ottaa opiksi, jotta vuodesta 2015 saataisiin entistäkin parempi viestintävuosi. Kysy itseltäsi:
1. Käytinkö analytiikkaa hyväkseni?
- Seurasinko analytiikasta avaus- sekä klikkausprosentteja ja tiedänkö millaiset viestit kiinnostivat vastaanottajia ja saivat heidät toimimaan?
- Vertailinko viestejä ja tarkistinko virheet?
- Seurasinko analytiikasta uutiskirjeen peruneiden määrää ja tiedänkö lähetinkö viestintää liian usein tai harvoin?
- Tarkkailinko analytiikasta virheellisten osoitteiden määrää ja mistä virheet johtuivat?
2. Kokeilinko uutta?
- Testasinko otsikoita, symboleja, personointia, kuvia ja toimintakehoituksia?
- Houkuttelivatko otsikkoni avaamaan viestin?
3. Oliko viestintä relevanttia?
- Tuotinko asiakkaille uutiskirjeilläni lisäarvoa: Tarjosinko heille tietoa, tuotteita tai palveluita, jotka he kokivat hyödyllisiksi?
- Vastasivatko otsikot uutiskirjeen sisältöä?
4. Oliko viestintä lain ja hyvien käytänteiden mukaista?
- Toiminko hyvien käytänteiden mukaisesti?
- Vältinkö roskapostittajan maineen?
5. Testasinko viestit ennen lähetystä?
- Poistinko virheelliset osoitteet?
- Näkyivätkö viestit oikein vastaanottajilla?
- Olivatko linkit ehyitä?
Saavuntinko edellisvuoden tavoitteeni? Käytinkö sähköpostiviestintää mahdollisimman tehokkaasti hyväkseni? Jos vastasit kyllä, jatka samaan malliin! Aina on kuitenkin varaa parantaa ja kehittyä vielä pikkuisen paremmaksi. On hyvä muistaa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mitä enemmän ehtii perehtyä edellisvuoden onnistumisiin ja epäonnistumisiin, sitä paremmalta pohjalta uuden vuoden viestinnän voi aloittaa.