Oli viestintä suunniteltu ja kohdistettu kuinka hyvin tahansa, aina silloin tällöin osa vastaanottajista peruu uutiskirjeen tilauksen. Vaikka asiakas poistuu tilaajalistalta, ei se välttämättä tarkoita, että hän lopettaisi asiakkuutensa. Hän ei vain ole kokenut saavansa uutiskirjeestä lisäarvoa.
Miksi uutiskirjeen tilaus yleensä perutaan? Chadwick Martin Baileyn tekemän tutkimuksen mukaan perumisen syyt ovat yksinkertaisia:
- viestejä tulee liian paljon 69 %
- viestien sisältö ei ole kiinnostavaa 56 %
- sisältö ei ole sitä mitä tilaaja odotti sen olevan 51 %
Liittyessään postituslistalle tilaajilla on erilaisia odotuksia uutiskirjeiden sisällön suhteen ja siihen kuinka he niistä hyötyvät. Uutiskirjeen tilauslomakkeen yhteydessä on hyvä kertoa kuinka usein viestintää lähetetään ja millaisia viestit ovat sisällöltään. Tilauslomakkeen yhteyteen voi myös laittaa malliuutiskirjeen.
Mitä listalta poistuminen kertoo?
Uutiskirjeviestinnän hyvä puoli on, ettei asiakkaiden perään tarvitse soitella ja kysyä miksi he peruivat uutiskirjeen. Raporteista näkee suoraan mitkä artikkelit olivat suosituimpia ja mitä avattiin vähiten. Raporteista saa myös selville kuinka moni avasi uutiskirjeen ja päätti sen perusteella poistua postituslistalta.
Jos tilaajien määrä laskee huomattavasti viestintästrategian muuttamisen jälkeen, on aika pysähtyä ja miettiä missä mentiin vikaan. Kannattaa pitää mielessä pääasiat miksi tilauksia perutaan (lähetystiheys, sisältö ja odotukset) ja miettiä perumisten mahdollisia syitä näistä lähtökohdista käsin. Creamailerilla voi lähettää perumisen yhteydessä automaattisen viestin, jossa voi esim. kiittää asiakkuudesta ja opastaa miten uutiskirjeen voi tilata uudelleen.
Pienelläkin lähetystiheyden ja sisällön muutoksilla voi saada suuria muutoksia aikaan. Tärkeintä on tiedostaa vastaanottajien odotukset ja pyrkiä tekemään uutiskirjeistä sellaisia, joita asiakkaat haluavat vastaanottaa.
Lähde: cmb