Saavutettavuus tulee huomioida myös sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kanavavissa saavutettavuuskriteerit huomioidaan mm. vaihtoehtoisen tekstin sekä tekstitysten muodossa.
Kuvien vaihtoehtoinen teksti
Alt-tekstin lisääminen Facebookissa: lisää kuva > vie hiiri kuvan päälle > muokkaa > kirjoita vaihtoehtoinen teksti.
Tekstitys
Facebookissa voi lisätä tekstityksen video- ja diaesitysmainoksiin, jolloin käyttäjien on helpompi katsoa video tai diaesitys ilman ääntä. Facebookiin voi ladata omia tekstityksiä tai muodostaa ne automaattisesti.
Katso ohjeet.
Kuvien vaihtoehtoinen teksti
Alt-tekstin lisääminen Twitterissä: lisää kuva > muokkaa (edit) > ALT
Kuvien vaihtoehtoinen teksti
Alt-tekstin lisääminen Instagramissa: lisää kuva > muokkaa kuvaa > seuraava > uusi julkaisu -näkymän alalaidasta kohta Lisäasetukset (Advanced Settings) > kirjoita vaihtoehtoinen teksti (Write Alt Text)
Vaihtoehtoisen kuvauksen muokkaaminen onnistuu jälkeenpäin klikkaamalla julkaistun kuvan ylälaidasta kolmea palloa, josta aukeaa muokkausvalikko: muokkaa > muokkaa vaihtoehtoista tekstiä.
Youtube
Tekstitys
Youtubessa on mahdollista lisätä omia tekstityksiä tai vaihtoehtoisesti luoda tekstityksen Youtubessa.
Katso ohjeet.
Blogisarja:
- Saavutettavuus, ketä se koskee ja ketä hyödyttää? (1/5)
- Saavutettavuus osana viestintää (2/5)
- Creamailer ja saavutettavuus (3/5)
- Esimerkkejä saavutettavuudesta: uutiskirjeet, kyselyt ja tapahtumat (4/5)
- Sosiaalinen media ja saavutettavuus (5/5)
Lataa maksuton opas saavutettavaan viestintään ja markkinointiin tästä.