Näin vältät roskapostittajan maineen

Näin vältät roskapostittajan maineen

11.11.2012 sähköpostimarkkinointi, uutiskirje, spam, roskaposti

Kaikki tietävät mitä sähköpostiviestit tarkoittavat, mutta useat sotkevat sähköpostimarkkinoinnin roskapostittamiseen. Toisaalta tämä on ymmärrettävää, koska samalla kun lakia ja hyviä käytänteitä noudattavien markkinoijien määrä on kasvanut, on kasvanut myös sähköpostia väärinkäyttävien osuus. Mikä sitten erottaa asiallisella asialla olevan markkinoijan roskapostittajasta?

Roskapostittaja: Lähettää markkinointitarkoituksessa viestejä vastaanottajille, joilta ei ole saanut viestintään suostumusta. Viestejä lähetetään suuria määriä ja vastaanottajalistat ovat usein ostettuja tai nettisivuilta kerättyjä.

Haitat:

  • vastaanottajiin ei saada kontaktia ja he ovat passiivisia
  • viestit merkataan roskapostiksi
  • hukataan aikaa lähettämällä viestejä vastaanottajille, jotka eivät niitä halua
  • rahaa menee hukkaan
  • tuhotaan lähettäjän maine palveluntarjoajien sekä vastaanottajien silmissä
  • joudutaan mustalle listalle ja tuhotaan yrityksen maine
  • avaus- ja klikkausprosentit laskevat

Lupamarkkinoija: Lähettää viestejä vastaanottajille, jotka ovat: tilanneet uutiskirjeen tai ovat asiakkaita/jäseniä. Näin ollen lupamarkkinoijat lähettävät viestintää vastaanottajille, jotka sekä haluavat viestejä että hyötyvät niistä. Luvan kanssa markkinoiva myös mahdollistaa helpon postituslistalta poistumisen.

Edut:

  • auttaa rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka perustuvat kunnioitukseen ja luottamukseen
  • kasvattaa lähettäjän mainetta
  • osoittaa vastaanottajille, että heidän yksityisyyttään kunnioitetaan
  • vastaanottajiin luodaan kontakti ja heidät saadaan aktiivisiksi
  • säästää rahaa
  • viestit voidaan segmentoida oikeille kohderyhmille
  • lisää myyntiä

Mitä kannattaa ottaa huomioon?

Mitä kannattaa ottaa huomioon?Suomessa sähköpostimarkkinointiin on annettu ohjeet hyvien käytänteiden noudattamiseksi. Yhdysvalloissa sähköpostimarkkinointia säätelee CAN-SPAM Act -laki, joka määrittelee tiukasti sähköpostimarkkinoinnin ehdot.

Laki on määritelty niin kuluttajan kuin markkinoijankin parasta ajatellen ja sen rikkomisesta voi saada mittavan sakkorangaistuksen. Luultavammin samansuuntainen laki on odotettavissa myös Suomeen.

Vältä ostettuja listoja

Palveluntarjoajat rankaisevat viestien lähettäjiä, jotka käyttävät heikkolaatuisia listoja. Ostetut listat sisältävät poikkeuksetta vanhentuneita, rikkinäisiä ja usein myös harhautukseen tarkoitettuja osoitteita, joita käytetään vain roskapostittajien kiinnisaamiseen. Vastaanottaja, joka ei ole viestintää halunnut merkkaa viestit usein roskapostiksi, joka huonontaa lähettäjän mainetta palveluntarjoajien silmissä. Lähettäjän mainetta huonontaa myös rikkinäiset ja toimimattomat osoitteet.

Postituslistojen kohdalla sanonta "Laatu korvaa määrän" pätee täydellisesti. Keräämällä itse postituslistan, jonka vastaanottajat todennetusti haluavat saada viestintää, kannattaa pitkällä tähtäimellä. Uutiskirjeen tilauksen yhteydessä kannattaa myös kertoa mitä uutiskirjeet sisältävät ja kuinka usein niitä lähetetään. Lue lisää tilaajalistan kasvattamisesta.

Rakenna luotettavan lähettäjän maine

Domainien todentamisella voidaan vaikuttaa omaan maineeseen positiivisesti. Sillä tarkoitetaan lähettäjän identiteetin tunnistamista,
 jolla varmistetaan, että uutiskirjeen lähettäjä on se, joka väittääkin olevansa. Todennuksen ansiosta huijausviestit ovat helpommin havaittavissa, eikä toisen nimissä lähettäminen onnistu helposti. Käytännössä juuri maine toimii päättävänä tekijänä sille päätyykö viesti postilaatikkoon, joutuuko se roskapostikansioon vai ottaako palvelin sitä vastaan ollenkaan.

Viestisisällön merkitys

Uutiskirjeen tekstisisältöön sekä relevanttiuteen vastaanottajalle tulee kiinnittää huomiota. Vältä käyttämästä viesteissä seuraavia tekijöitä:

  • spämmisanat: esimerkiksi pelaamiseen ja rahaan liittyvät termit
  • isot kirjaimet: LAUSEIDEN KIRJOITTAMINEN ISOILLA KIRJAIMILLA
  • väli- ja muiden merkkien liikakäyttö: !!!, ???, €€€, ...
  • suuret kuvat: suodattimen haaviin voivat joutua myös viestit, jotka koostuvat pääosin kuvista
  • väreillä kirjoittaminen: liiallinen huomioväreillä kirjoittaminen voi johtaa viestin suodattamiseen

Otsikot ja luotettava lähettäjä

Oikeaoppiset otsikot vastaavat uutiskirjeen sisältöä ja kertovat mitä lukija saavuttaa viestin lukemalla. Otsikoilla on mahdollisuus herättää vastaanottajan mielenkiinto ja vakuuttaa, että viesti kannattaa lukea.

Lähettäjä-kenttä koostuu kahdesta osasta: lähettäjän nimestä sekä sähköpostiosoitteesta. Joissakin sähköpostiselaimissa vastaanottaja näkee vain lähettäjän nimen ja joissakin kummatkin. Tästä syystä on tärkeä käyttää luotettavalta kuulostavaa nimeä sekä ammattimaista lähetysosoitetta esim. etunimi.sukunimi@yritys.fi.

Lähetystiheys ja viestin perumismahdollisuus

LähetystiheysKuinka usein kohderyhmä uutiskirjeen haluaa ja kuinka usein on tähdellistä kerrottavaa? Lähetystiheys määritellään tarjottujen tuotteiden tai palvelujen perusteella. Yleisesti ottaen viestejä kannattaa lähettää korkeintaan kahdesti viikossa ja vähintään kerran kuussa.

Hyvien käytäntöjen mukaan vastaanottajan on voitava vaivattomasti perua uutiskirjeen tilaus esimerkiksi viestissä olevan linkin kautta.

Käytä luotettavaa yhteistyökumppania

Lopuksi, mutta ei suinkaan vähäisimpänä kannattaa kiinnittää huomiota siihen kenet valitsee yhteistyökumppanikseen. Sähköpostimarkkinoinnin saralla toimii useita palveluntarjoajia, mutta vaihtelevuus sekä turvallisuudessa että ominaisuuksissa on suuri. Lähettäessäsi viestintää Creamailerilla, voit luottaa meidän IP-osoitteemme ja domainimme maineeseen.

Kirjoittaja: Creamailer Oy