Mitä Creamailerin analytiikka kertoo?

Mitä Creamailerin analytiikka kertoo?

03.02.2012 analyysi, sähköpostimarkkinointi, uutiskirje

Yksi sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiä ja hyödyllisimpiä ominaisuuksia on mahdollisuus seurata mitä tapahtuu uutiskirjeen lähettämisen jälkeen.

Analytiikka kertoo avattujen viestien ja klikattujen linkkien lisäksi myös viestin jakaneet, tilauksen peruneet, roskapostiksi merkanneet sekä virheellisten osoitteiden määrän. Kaikki analytiikan osiot ovat ladattavissa CVS ja XLS -muodoissa.

Ensimmäiset 24 tuntia

Ensimmäiset 24 tuntia

Analytiikan graafi Ensimmäiset 24 tuntia kertoo uutiskirjeen avaukset ja klikkaukset ensimmäisen vuorokauden ajalta uutiskirjeen lähettämisen jälkeen. Graafi on rajattu 24 tuntiin, koska ensimmäinen päivä on aktiivisinta aikaa, joka jälkeen ei tapahdu paljon muutoksia. Tämän jälkeen tapahtuneet avaukset ja klikkaukset tallentuvat kuitenkin myös analytiikkaan ja näkyvät raporteissa normaalisti.

Avasi viestin

Analytiikasta pystyt seuraamaan ketkä avasivat uutiskirjeesi sekä avanneiden prosentuaalisen osuuden. Creamailerin analytiikka seuraa avattujen viestien määrää lisäämällä näkymättömän kuvan uutiskirjeeseesi. Vastaanottajan avatessa uutiskirjeen kuva latautuu ja kertoo analytiikalle, että viesti on avattu. Creamailer seuraa avauksia myös linkkien klikkausten kautta, eli jos vastaanottajasi ei lataa kuvia, mutta hän klikkaa viestissäsi olevaa linkkiä, merkkaantuu viesti analytiikkaan avatuksi.

Joissakin sähköpostiohjelmissa kuvien näyttö on automaattisesti pois päältä ja jos vastaanottaja ei lataa kuvia tai klikkaa linkkejä jää avaus analytiikasta huomioimatta, vaikka vastaanottaja olisi viestin lukenutkin. Tästä johtuen viestien avausmäärä on arvio eikä tarkka luku. Kannattaa myös muistaa, että sähköpostiohjelmien esikatseluikkuna saattaa ladata kuvat automaattisesti, vaikka vastaanottaja ei viestiä lukisikaan. Jotta vältyttäisiin turhilta avausmerkinnöiltä, Creamailer tallentaa saman viestin uudelleenavauksen vasta, kun edellisesta avauksesta on kulunut viisi minuuttia.

Analytiikkaan ei kerry tietoa avauksesta myöskään siloin, jos vastaanottaja lukee viestin tekstiversiona, esimerkiksi vanhemmalla puhelimella.

Avattujen viestien prosentuaalinen määrä

Klikkasi linkkiä

Seuraamalla uutiskirjeidesi linkkien klikkauksia saat selville mistä vastaanottajasi ovat olleet kiinnostuneita. Analytiikan Klikkasi linkkiä -kohdasta näet linkkien avanneiden prossentuaalisen määrän (CTR), mitä linkkejä klikattiin ja ketkä niitä klikkasivat.

Lisätessäsi uutiskirjeeseen linkin, Creamailer luo automaattisesti siihen seurantakoodin. Tämän jälkeen kaikkien postituslistalla olevien vastaanottajien linkkiklikkaukset tallentuvat Creamailerin analytiikkaan. Analytiikkaan ei tallennu tietoa klikkauksesta, jos klikkaajaa ei tunnisteta.

Klikattujen linkkien prosentuaalinen määrä

Jakoi viestin

Kerro kaverille -ominaisuuden avulla pääset seuraamaan ketkä jakoivat uutiskirjeesi eteenpäin ja kenelle he viestin välittivät. Jos vastaanottaja välittää viestin kaverilleen sähköpostiohjelman Forward-toiminnon kautta, ei tieto kerry analytiikkaan. Tästä syystä on tärkeä laittaa Kerro kaverille -lomake uutiskirjeessäsi näkyvälle paikalle.

Perui tilauksen

Tiedot uutiskirjeen peruneista kertyvät analytiikkaan vastaanottajan peruessa tilauksen uutiskirjeen Peru uutiskirje -linkin kautta. Creamailer poistaa tilaajan automaattisesti postituslistaltasi.

Merkkasi roskapostiksi

Jotkut sähköpostiohjelmistot mahdollistavat viestin merkkaamisen roskapostiksi. Tiedot roskapostiksi merkanneista kertyvät analytiikan merkkasi roskapostiksi -osioon ja osoitteet poistetaan listalta automaattisesti.

Virheelliset 

Kaavio Osoitteet, joihin uutiskirjettäsi ei voitu toimittaa, jaetaan Creamailerin analytiikassa kahteen ryhmään: virheelliset osoitteet ja muut ongelmat. Virheelliset osoitteet ovat osoitteita, jotka eivät ole jostain syystä olemassa. Mahdollisesti osoite on poistunut kokonaan käytöstä tai kyseessä voi olla kirjoitusvirhe sähköpostiosoitteessa. Creamailer ei lähetä virheellisiin osoitteisiin enää viestejä.

Muut ongelmat -välilehdeltä löytyvien osoitteiden vastaanotossa on tapahtunut jokin väliaikainen virhe, joka saattaa johtua esimerkiksi siitä, että vastaanottajan palvelimeen ei saada yhteyttä tai vastaanottajan sähköpostilaatikko on täynnä. Muut ongelmat -välilehden virheet ovat itsestään ratkeavia ja näitä osoitteita Creamailer ei poista, vaan lähettää niihin postia jatkossakin.

Toimitettu perille onnistuneesti

Analytiikan toimitettu perille onnistuneesti kertoo viestien määrän, jotka on toimitettu perille, eli osoitteet eivät olleet virheellisiä.

Linkit

Linkit-listauksessa näytetään osoitteiden sijaan sivun otsikko, jotta tiedät suoraan mistä linkistä on kyse. Linkin perässä näkyy klikkausten yhteismäärä sekä selaa-linkki, josta pääset katsomaan ketkä linkkejä ovat klikanneet ja mihin aikaan. Klikkaajien sähköpostiosoitteita klikkaamalla pääset seuraamaan yksittäisten käyttäjän viestikohtaista profiilisivua. Sitruuna linkin perässä tarkoittaa, että linkki vie Creamailerin palvelimelle.

Suosituimmat linkit

Online Barometri -kyselyt

Tekemiesi Online Barometri -kyselyjen vastauksia voit seurata analytiikkasivun alalaidassa olevista pylväsdiagrammeista. Kohdasta tarkempi statistiikka pääset tarkastelemaan ketkä kyselyyn ovat vastanneet sekä vastausajan.

Raportit

Jokaisesta analytiikan osiosta voi ladata raportin CVS ja XLS -muodossa. Raporteissa näkyy oletuksena:

  • nimi
  • sähköpostiosoite
  • käyttäjän status
    • aktiivinen
    • peruneet tilauksen
    • virheellinen osoite
    • merkkasi roskapostiksi
    • poistettu
  • liittymispäivä

Raportit

Erikseen luomasi personoidut kentät näkyvät myös raporteissa, esimerkiksi yritys sekä puhelinnumero. Personoidut kentät ovat hyödyllisiä muun muassa myynnin tukena sekä segmentoinnissa.

Kirjoittaja: Creamailer Oy