Kukaan ei tahdo roskapostittajan mainetta. Joskus kuitenkin käy niin, että osa vastaanottajista merkkaa lähetetyn viestin roskapostiksi. Se onko viesti roskapostia määrittelee aina vastaanottaja, joten viestijän ei ole aina ei ole helppo tietää miten olisi voinut toimia toisin. Vedenpitävää tapaa roskapostimerkinnöiltä välttymiseksi ei siis ole, mutta seuraavat tekijät kannattaa ottaa huomioon:
1. Lupa viestintään
Lupaa viestintään ei voi painottaa tarpeeksi. Vastaanottajat avaavat viestit lähettäjiltä, jotka he tuntevat ja jättävät avaamatta tai merkkaavat roskapostiksi viestit, joiden lähettäjää eivät tunne. Lupaan perustuva viestintä on paras tapa rakentaa kestäviä asiakassuhteita ja välttyä roskapostittajan maineelta. Luvan pyytämisellä noudatat myös sähköpostiviestinnän hyviä käytänteitä. On tärkeä muistaa, ettei koskaan lähetä viestejä ostettuihin tai vanhoihin postituslistoihin.
2. Viestin peruminen
Usein vastaanottajat merkkaavat viestin roskapostiksi, koska eivät halua kyseisiä viestejä. Jos viestistä puuttuu “peru uutiskirjeen tilaus” -toiminto, vastaanottaja todennäköisesti merkkaa viestin roskapostiksi päästäkseen pois sähköpostilistalta. Sähköpostiviestinnän perus sääntö onkin, että viestintää lähetetään niille, jotka sitä haluavat ja jotka siitä hyötyvät. Ei siis kannata surra lähtijöitä, vaan antaa heidän mennä suosiolla. Jokaisessa Creamailerin viestipohjassa on valmiina “Poistu postituslistalta” -linkki.
3. Tuntematon lähettäjä
Jos vastaanottaja ei tiedä kuka viestejä lähettää, hän voi helposti merkata viestin roskapostiksi. Varmista, että näyt viestin lähettäjänä ja että yhteystietosi löytyvät myös viestin sisältä.
4. Viestin sisältö ja tiheys
Uutiskirjeen tilauksen yhteydessä asiakkaalle on hyvä kertoa millaista viestintää lähetät ja kuinka usein. Muista pitää tämä lupauksesi. Uutiskirjeet on hyvä pitää tarpeeksi lyhyinä ja tarkkailla millaiset viestisisällöt vastaanottajiasi kiinnostavat. Creamailerin analytiikan avulla on helppo seurata millaisia viestejä vastaanottajasi lukevat eniten ja suunnitella viestintä sen mukaisesti. Näin saat lukijakuntasi aktiiviseksi ja pidät luottamussuhteen yllä.