Jouluviestinnän seitsemän vinkkiä

Jouluviestinnän seitsemän vinkkiä

23.11.2017 analyysi, sähköpostimarkkinointi, uutiskirje, juhlapyhä

Joulu - usein vuoden kiireisin aika, oli kyseessä sitten myynti, markkinointi, järjestötoiminta tai hyväntekeväisyys. Uutiskirje on nyky-yritysten ja järjestöjen kätevä työkalu, sillä tarjoukset, tiedotteet ja jouluntoivotukset voidaan lähettää helposti kaikille vastaanottajille samanainaikaisesti, segmentoidusti, personoidusti ja vieläpä ekologisesti vain nappia painamalla. Mitä joulun ajan viestinnässä kannattaa ottaa huomioon?

1. Suunnittele viesti vastaanottajan näkökulmasta

Uutiskirjeen tilaaja on se, jota varten viesti lähetetään. Hyvä viesti on otsikoltaan ja sisällöltään sellainen, joka herättää joulumielen sekä houkuttelee vastaanottajan avaamaan viestin, toimimaan ja jakamaan viestin vielä eteenpäinkin. Tarjoa ratkaisuja, apua ja luo juolumieltä kiireen keskelle.

2. Luo iloinen ja selkeä viesti

Jouluna on lupa leikitellä sanoilla ja heittäytyä leikkimieliseksi. Lyhyet, helposti luettavat, ytimekkäät ja toimintaan kehoittavat viestit toimivat tähän aikaan vuodesta. Laita toimintaan kehoittavat linkit selkeästi esille muusta tekstistä.

3. Älä vain myy

Jouluviestintä voi olla muutakin kuin pelkkiä tarjouksia ja lahjoituspyyntöjä. Kokeile aloittamalla viesti teemaan sopivalla lorulla tai jouluisella ohjeella tai vinkillä. Jouluisen aloituksen jälkeen voit esitellä tuotteen ja kertoa kuinka se sopisi tietylle jollekin tai kuinka lahjoituskohde on tärkeä. Voit myös tarjota vastaanottajillesi jouluista bonusta, joka voi olla tarjous, lahja, lahjojen paketointi, ilmaiset postikulut, kanta-asiakkaille tarkoitettu tilaisuus tai lahjakortti. Mitä vain toimintasi sallii ja luovuutesi keksii. Viestiin kannattaa laittaa aukioloajat, etenkin jos ne ovat pyhäpäivinä poikkeavat. Myös osoite- ja yhteystiedot sekä tärkeät puhelinnumerot kannattaa lisätä viestiin.

4. Kokeile ja testaa

Tulevia vuosia varten on hyvä testailla eri otsikoilla varustettuja, eri pituisia sekä eri sisältöisiä viestejä ja tarkkailla mitkä saavat ihmiset regoimaan parhaiten. Muista testata viestien näkyvyys ja linkkien toimivuus ennen lähettämistä.

5. Aikatauluta

Tee itsellesi viestintäaikataulu, johon jätät tarpeeksi aikaa viestin luomiselle ja merkitset lähetyspäivät. Kannattaa miettiä milloin vastaanottajat ovat parhaiten tavoitettavissa. Ota huomioon loppu- ja alkuvuoden tärkeät päivät:

  • 06.12. itsenäisyyspäivä
  • 13.12. Lucian päivä
  • 21.12. talvipäivänseisaus
  • 24.12. jouluaatto
  • 25.12. joulupäivä
  • 26.12. tapaninpäivä
  • 31.12. uudenvuodenaatto
  • 06.01. loppiainen

Uutiskirjeviestintä mahdollistaa joulukampanjan suunnittelun etukäteen, sillä voit luoda viestit etukäteen ja ajastaa ne lähtemään juuri haluttuna päivänä ja kellonaikana.

Kampanjaesimerkki

1. viesti: Joulukampanjan aloitus

Lähetä vastaanottajillesi iloinen jouluhenkinen viesti kertoen tarjoamastasi kampanjasta ja miksi heidän tulisi tarttua siihen.

2. viesti: Muistuta

Muistuta asiakkaitasi kampanjastasi ja tarjoa samalla jotain uutta. Voit myös lisätä kampanjaan ylimääräisen bonuksen.

3. viesti: Kiitä

Markkinoinnin jälkeen on hyvä kiittää asiakkaita ja toivottaa heille hyvää joulunaikaa. Kiitoksen osoittaminen ja asiakkaiden muistaminen vahvistaa asiakassuhteita ja tekee niistä pitkäaikaisia. Kiitokseen voit käyttää Creamailerin joulukorttipohjia.

4. viesti: Jälkikampanjoi

Markkinointia kannattaa jatkaa myös joulun jälkeen ja suunnitella mielenkiintoinen jälkikampanja.

7. Seuraa raportteja

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä on raporttien seuraaminen. Tarkkaile mikä saa vastaanottajat toimimaan halutulla tavalla. Voit myös kirjata huomioita ylös tulevaa vuotta varten.

 

Kirjoittaja: Creamailer Oy