Pukki kolkutelee ovella taas ennen kuin huomaatkaan. Aikaisemmista vuosista on opittu ainakin sen verran, ettei jouluun voi valmistautua liian aikaisin. Mitä aikaisemmin joulumarkkinoinnin suunnittelun aloittaa ja mitä yksityiskohtaisemmin sen suunnittelee, sitä rauhallisimmin mielin voi joulua odotella. Sähköpostimarkkinoinnin osalta aikataulun haltuunotto ja tulosten tekeminen on helpompaa kuin voit kuvitellakaan.
1. Mieti mitä haluat markkinoida
Joulumarkkinoinnin ensimmäinen askel on miettiä mitä haluat asiakkaillesi tarjota. Tarjouksen tulee olla tarpeeksi houkutteleva, jotta siihen reagoidaan. Jouluinen bonuksesi voi olla esimerkiksi tarjous, ilmainen lahja, lahjojen paketointi, ilmaiset postikulut, kanta-asiakkaille tarkoitettu tilaisuus tai lahjakortti. Ihan mitä vaan toimintasi sallii ja luovuutesi keksii.
2. Suunnittele markkinointi
Aloita luomalla markkinointisuunnitelma, jossa otat huomioon loppu- ja alkuvuoden tärkeät päivät:
- 6.12. itsenäisyyspäivä
- 13.12. Lucian päivä
- 21.12. talvipäivänseisaus
- 24.12. jouluaatto
- 25.12. joulupäivä
- 26.12. tapaninpäivä
- 31.12. uudenvuodenaatto
- 6.1. loppiainen
Sähköpostimarkkinointi mahdollistaa koko joulukampanjan suunnittelun etukäteen, sillä viestit voi luoda etukäteen ja ajastaa lähtemään juuri haluttuna ajankohtana.
Esimerkki nelivaiheisesta kampanjasta:
1. viesti: Joulukampanjan aloitus
Kerro asiakkaillesi tarjoamastasi kampanjasta ja miksi heidän tulisi tarttua siihen.
2. viesti: Lähetä muistutus
Muistuta asiakkaitasi, että kampanja on kohta sulkeutumassa. Voit myös lisätä kampanjaasi ylimääräisen bonuksen.
3. viesti: Kiitä asiakkaitasi
Kampanjan sulkeutumisen jälkeen on aika kiittää asiakkaita ja toivottaa heille hyvää joulunaikaa. Kiitoksen osoittaminen ja asiakkaiden muistaminen vahvistaa ja luo pitkäaikaisia asiakassuhteita. Kiitokseen voit käyttää Creamailerin joulukorttipohjia.
4. viesti: Jälkikampanjointi
Markkinointia kannattaa jatkaa myös joulun jälkeen ja suunnitella houkutteleva jälkikampanja.
3. Seuraa analytiikkaa
Kampanjoiden suunnittelun ja ajastamisen jälkeen sinulle jää tehtäväksi vain tarkkailla analytiikkaa ja seurata mikä saa vastaanottajat toimimaan halutulla tavalla. Kirjaa huomioita ylös tulevaa vuotta varten, sillä edellisestä kampanjasta kannattaa aina ottaa opikseen ja luoda seuraavasta vieläkin parempi.
Lue myös: Opas pyhien asiakasviestintään