Google Analytiikan ja Snoobi Analytics -kävijäseurannan käyttöönotto

Google Analytiikan ja Snoobi Analytics -kävijäseurannan käyttöönotto

19.01.2012 analyysi, sähköpostimarkkinointi, kävijäseuranta

Seurannan aloittamiseksi tarvitset tilin Google Analytiikkaan tai Snoobi Analytics -kävijäseurantaan sekä kävijämittaustagin kotisivuillesi.

Google Analytiikan ja Snoobi Analytics -kävijäseurannan avulla saat tietoa sivustojesi kävijämäärästä, mitä kautta vierailijat sivuillesi tulivat, mitä he sivuillasi tekivät ja kauanko siellä viihtyivät. Voit myös seurata myyntimääriä ja saada tietoa kuinka loit uusia asiakassuhteita. Uuden ominaisuuden ansiosta voit siis seurata vierailijoiden liikkeitä aina uutiskirjeen avaamisesta kotisivuille siirtymiseen ja sieltä poistumiseen asti.

Uutta HTML-viestiä luodessasi viestin perustietojen alalaidassa välilehdellä 1. löytyy kohta lisäasetukset. Lisäasetuksista saat aktivoitua Google Analytiikan ja/tai Snoobi Analytics -kävijäseurannan käyttöön. Analytiikan Asetussivu-linkistä pääset lisäämään osoitteet, joihin haluat seurannan lisätä. Jos haluat esimerkiksi seurata kaikkia kotisivuillesi vieviä linkkejä, lisää asetussivulle kotisivusi osoite ilman http:// ja www -etuliitettä, esim. yritys.fi. Seuraavaksi syötä Viestin otsikko -kenttään kuvaava nimi, esim. Tammikuun uutiskirje, josta tunnistat viestisi analytiikassa.

Tämän jälkeen kaikissa yritys.fi -sivuston linkeissä on automaattisesti tarvittavat parametrit, jotka välittyvät kyseisen sivuston kävijäseurantaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa Google Analytiikan kohdalla, että linkkeihisi ilmestyy utm_ -parametrit, jonka jälkeen linkit näyttävät tältä:

 

http://www.yritys.fi/?utm_source=creamailer&utm_medium=email&utm_campaign=Tammikuun+uutiskirje&utm_content=[email]

tai Snoobissa snb_ -parametrit:

http://www.yritys.fi/?snb_adname=Tammikuun+uutiskirje&snb_adtype=email

Lisätietoja

Lue lisää: Google Analytiikan ja Snoobi Analyticsin hyödyntämisestä sähköpostimarkkinoinnissa.

Kirjoittaja: Creamailer Oy