Google Analytiikan avulla pystyt jäljittämään asiakkaasi liikkeet uutiskirjeen avaamisesta ja linkkien klikkaamisesta kaikkiin kotisivuillasi tapahtuviin klikkauksiin asti. Näin saat kokonaisvaltaisen kuvan siitä kuinka usein ja mitä kautta uutiskirjeesi johdattavat lukijat kotisivuillesi, mistä he sivuillasi ovat kiinnostuneita ja mitä kautta he päätyvät ostamaan, lukemaan artikkelin tai pyytämään lisätietoja.
Analytiikan seuranta
Kirjaudu sisään Google Analytiikkaan ja valitse vasemmasta sivupalkista Liikenteen lähteet > Lähteet > Kampanjat. Näkymään avautuu lista lähetetyistä viesteistä, joihin olet lisännyt seurannan. Voit tarkastella lähemmin analytiikkaa klikkaamalla haluamasi viestin otsikkoa (Creamailerissa analytiikkakohdassa viestillesi antama otsikko).
Ruutuun avautuu näkymä analytiikasta tähän päivään asti kertoen: vierailijoiden määrän, monellako sivulla he kävivät, käytetyn ajan, uusien kävijöiden sekä välittömästi poistuvien määrän.
Myyntien seuraaminen
Google Analytiikan avulla voit seurata tarkalleen kuinka monta myyntiä mikäkin viesti poiki. Aseta myynnin seuranta päälle klikkaamalla sivun ylälaidassa Järjestelmänvalvoja, ja sen jälkeen profiilin asetukset. Kohdasta Verkkokaupan asetukset valitse pudotusvalikosta Kyllä, verkkokauppasivusto.
Päästäksesi tarkastelemaan myyntien seurantaa klikkaa Verkkokauppa-välilehteä. Myynnin seurannasta näet muun muassa paljonko tuottoa on kertynyt, tapahtumien määrän sekä jokaisen asiakkaan euromääräisen arvon.
Tavoitteiden seuraaminen
Tavoitteiden seuraamisen avulla saat käsityksen kuinka moni uutiskirjetilaajistasi tarttui asettamaasi koukkuun ja toimi haluamallasi tavalla esimerkiksi tilaamalla tuotteen tai lukemalla artikkelin. Tavoitteiden seuraamiseen tulee ensin luonnollisestikin asettaa tavoite. Google Analytiikkaan voit asettaa neljä tavoitetta jokaista tiliä kohden. Tavoitteiden asettamisen jälkeen voit seurata täyttivätkö tilaajasi tavoitteesi klikkaamalla Tavoiteryhmä-painiketta.
Google Analytiikassa on myös ominaisuus, joka mahdollistaa arvon antamisen jokaiselle tavoitteelle. Sinun ei siis välttämättä tarvitse myydä mitään, vaan voit antaa tavoitteelle esimerkiksi investoinnin tuottoprosenttiarvion. Hyvä tapa antaa tavoitteelle arvo on miettiä kuinka moni tavoitteen täyttävistä uutiskirjetilaajista muuttuu asiakkaiksi. Jos esimerkiksi 10 % uutiskirjetilaajista, jotka jättävät sinulle yhteydenottopyynnön muuttuvat asiakkaiksi, ja jokaisen asiakkuuden arvo on 1000 euroa, voit laittaa tavoitteen arvoksi 100 euroa.
Lisätietoja
Katso ohje Google Analytiikan ja Snoobi Analytics -kävijäseurannan käyttöönottoon.