Mitä saavutettavuudessa tulee käytännössä huomioida uutiskirjeitä, kyselyitä ja tapahtumia luodessa?
Otsikot ja leipäteksti
Teksteissä tulee huomioida otsikot ja itse leipäteksti. Käytä eri otsikkotasoja loogisesti siten, että ylätason otsikon alla on alemman tason otsikoita. Riittävän suuren fontin käyttö on tärkeää ja teksti tulisi tasata vasempaan laitaan.
Kuvatekstit
Kuviin tulee muistaa merkitä vaihtoehtoinen teksti, joka näkyy, jos kuva ei aukea. Ruudunlukuohjelmat lukevat kuvatekstit, joten jos kuvatekstiä ei ole, ruudunlukuohjelma käyttäytyy kuin kuvaa ei olisi. Visuaalisuutta lisääviin kuviin, jolla ei ole tekstikytköstä, voi kirjoittaa tekstiksi esim. "koristekuva".
Värit
Tekstin, kuvan sekä grafiikan värikontrasti taustaan tulee tarkistaa. Värikontrasti koskee myös grafiikan eri osia. Kontrastin on hyvä olla normaalikokoiselle tekstille 4,5:1 ja suurelle tekstille 3:1. Tekstien ja taustavärien riittävän kontrastin voi tarkistaa esim. täällä.
Linkit
Linkkitekstin tulee kuvata kohdetta, johon linkki vie. Kuvat voivat toimia myös linkkeinä, tällöin vaihtoehtoiseen tekstiin on hyvä kirjoittaa mihin linkki vie tai mitä klikkauksesta tapahtuu. Ruudunlukuohjelma tunnistaa kyseessä olevan linkin, joten vaihtoehtoisen tekstiin ei tarvitse erikseen kirjoittaa sanaa "linkki".
Lomakkeet
Creamailerin lomakkeiden ja kyselyiden lomakekentät kertovat mitä tietoa kenttään on tarkoitus syöttää. Virheilmoituksista käy ilmi, jos lomake on täytetty puutteellisesti tai virheellisesti. Creamailerin lomakkeet ovat käytettävissä näppäimistöllä ilman hiirtä.
Blogisarja:
- Saavutettavuus, ketä se koskee ja ketä hyödyttää? (1/5)
- Saavutettavuus osana viestintää (2/5)
- Creamailer ja saavutettavuus (3/5)
- Esimerkkejä saavutettavuudesta: uutiskirjeet, kyselyt ja tapahtumat (4/5)
- Sosiaalinen media ja saavutettavuus (5/5)
Lataa maksuton opas saavutettavaan viestintään ja markkinointiin tästä.