Joukkoviestintä oli pitkään yhdensuuntaista kommunikointia, jossa vastaanottajien sopivuudesta ja reaktioista ei saatu tietoa. Viestit lähetettiin summassa tietylle kohderyhmälle saamatta palautetta siitä, mikä vastaanottajien mielestä viestissä oli kiinnostavaa ja mikä ei. Uutiskirjeviestinnän ansiosta kaikki on nyt toisin.
1. Tavoitat laajat ihmismäärät pienillä resursseilla
Uutiskirje saavuttaa suuren määrän vastaanottajia lyhyessä ajassa ja mahdollistaa vastaanottajien reagoinnin viesteihin välittömästi. Viestit voidaan luoda ja lähettää nopeasti ja kustannustehokkaasti pienellä henkilöresurssimäärällä.
2. Tehokas kommunikointiväline
Uutiskirjeisiin lisätyt linkit mahdollistavat asiakkaan helpon ja nopean siirtymisen viestin lukemisesta tilauksen tekemiseen, ilmoittautumiseen tai muuhun viestin sisältämään toimintoon. Tämä sekä helpottaa asiakkaittesi toimintaa että säästää heiltä aikaa.
3. Edullinen viestintäväline
Uutiskirje on edullinen väline markkinoinnin ja muun viestinnän toteuttamiseen. Viestinnän avulla säästät muun muassa henkilöstökuluissa, painokustannuksissa, postimaksuissa sekä materiaalikuluissa.
4. Parannat investoinnin tuottoprosenttia
Uutiskirjeviestintä on paljon kustannustehokkaampaa kuin esimerkiksi perinteinen kirjepostiviestintä. Viesteihin lisättävien linkkien avulla luot asiakkaillesi mahdollisuuden toimia nopeasti ja helposti esimerkiksi tuotteiden tilauksen tai lisätietojen hankinnan suhteen.
5. Rakennat pitkäkestoisia asiakassuhteita
Uutiskirjeviestintä mahdollistaa vastavuoroisen kommunikoinnin viestin vastaanottajan kanssa luoden samalla laadukkaan ja pitkäkestoisen asiakassuhteen. Hyvin suunnitellun säännöllisen viestinnän avulla et joudu unohduksiin.
6. Tulokset ovat analysoitavissa
Analysointitoiminto mahdollistaa moninaisen tiedon keräämisen esimerkiksi viestien perillemenosta, avauksista, linkkien klikkauksista sekä siitä kuinka moni päätyi ostamaan tuotteen viestin kautta. Sähköpostiviestinnän avulla keräät tietoa, joka olisi mahdotonta kerätä perinteisin keinoin - tai olisi vähintäänkin erittäin kallista.
7. Hallitset viestintää tiedolla, et arvaamalla
Aikaisemmin joukkoviestintää lähetettiin summassa tietylle vastaanottajajoukolle siinä toivossa, että se kiinnostaisi edes osaa vastaanottajista. Sähköpostiviestinnästä kerätyn analytiikan sekä sähköpostiosoitteiston avulla arvailua ei enää tarvita, vaan viestit voidaan kohdistaa juuri oikeille kohderyhmille.
8. Nopeasti luotavissa ja lähetettävissä
Uutiskirjeen nopeuden ja helppouden ansioita voit luoda ja lähettää viestit nopealla aikataululla. Sähköpostiviestejä luetaan useasti päivässä, joten näin saat isotkin kampanjat tai tärkeät tiedotteet nopeasti asiakkaittesi tietoon.
9. Toimii yhdessä muiden myynti- ja kommunikaatiovälineiden kanssa
Uutiskirjeet tukevat hyvin muuta viestintää. Niiden avulla voit esimerkiksi lähettää myyntipuhelun jälkeen lisätietoa yrityksestäsi ja tuotteistasi, voit lähettää tarjouksia tai vaikkapa tiedottaa tulevista tapahtumista.
10. Parannat tuote- ja yritystietoisuutta
Säännöllisesti lähetetyt yrityksen logon ja kiinnostavat otsikot sisältävät uutiskirjeet tuovat yritystä ja tuotteita/ palveluja asiakkaiden tietoisuuteen.
11. Monipuolinen ja henkilökohtainen
Uutiskirjeestä on mahdollista luoda itsesi näköinen ja asiakkaita kiinnostava hyvältä näyttävä kokonaisuus. Viesteihin on mahdollista liittää kuvia ja linkkejä sekä kyselyitä, joiden avulla luot vuoropuhelua vastaanottajien kanssa. Sinulla on mahdollisuus testata viestiä etukäteen, analysoida ja oppia aikaisemmista lähetyksistä.
Toisin kuin kirjepostissa tai muissa viestintävälineissä sähköpostista voi luoda henkilökohtaisen personoimalla viestit esimerkiksi nimen tai syntymäpäivän mukaan. Ihan kuin olisit luonut viestin henkilökohtaisesti juuri tietylle vastaanottajalle ja puhuisit hänelle kasvotusten.
Sähköpostiviesteja voi hyödyntää moniin eri tarkoituksiin. Voit käyttää niitä muun muassa tiedottamiseen, myyntiin, uusien tuotteiden/ palvelujen mainostamiseen, tervehdysten lähettämiseen, kutsuihin ja niin edelleen.
12. Enemmän kuin myyntikirje
Markkinointi auttaa yrityksiä pitkän tähtäimen kasvussa kun taas myynnissä on kyse tietyllä hetkellä tapahtuvasta liiketoimesta. Uutiskirjeitä voi käyttää hyödyksi kummassakin ja ne voidaan sujuvasti yhdistää toisiinsa. Voit lähettää markkinointiviestejä, jotka lisäävät tuote- ja yritystietoisuutta samalla tuottaen arvoa asiakkaille. Näihin viesteihin voit liittää tarjouksen tai tuote-esittelyn vilkastuttamaan myyntiä. Uutiskirje toimii hyvin yhteistyössä myös muiden markkinointitapahtumien kanssa, joten ne kannattaa ottaa osaksi muistutuksia, kutsuja, tiedotuksia sekä muita tapahtumia.
13. Saat vastaukset kysymyksiisi
Sähköpostikyselyihin vastataan suuremmalla todennäköisyydellä kuin paperilla tai puhelimella tehtyihin kyselyihin. Sähköpostitse vastaaminen on asiakkaillesi sekä helpompaa että henkilökohtaisempaa.
14. Luot asiakkaille arvoa
Tänä päivänä useat asiakkaat lukevat mielummin sähköpostia kuin paperipostia. Sähköpostin käyttö on myös asiakkaille helpompaa, koska he ovat vain klikkauksen päässä ostotapahtumasta tai mielenkiintoisen artikkelin lukemisesta. Sähköpostiviestinnässä asiakkaat pystyvät nopeasti päättämään mikä heitä kiinnostaa ja mistä haluavat lisätietoa, sekä ohittamaan heitä kiinnostamattomat viestikohdat.
15. Ekologinen viestintäväline
Sähköpostiviestintä on ympäristöystävällinen viestintämuoto, koska se kulkee verkkoa pitkin polttoainetta kuluttavien menopelien sijaan.
16. Viestit ovat personoitavissa ja segmentoitavissa
Uutiskirjeviestit ovat personoitavissa ja segmentoitavissa sähköpostilistojen avulla. Voit esimerkiksi lähettää henkilökohtaisia viestejä lisäämällä viestiin vastaanottajan nimen, voit lähettää viestejä vain tietyllä paikalla asuville vastaanottajille tai voit jaotella vastaanottajat sukupuolen mukaan. Näin kohdistat viestinnän juuri oikealle kohderyhmälle.
17. Mahdollistaa ristiinmyynnin
Koska uutiskirjeiden lähettäminen on edullista, voit lähettää viestejä niin usein kuin haluat. Esimerkiksi asiakkaan tehtyä tilauksen voit lähettää hänelle automaattisen vahvistusviestin, joka tarjoaa oivan tilaisuuden tuotteiden ristiinmyynnille. Voit esimerkiksi tarjota uimapuvun ostajalle tilaisuutta lisätä ostoskoriinsa vielä vaikkapa pyyhkeen.
18. Aktiivinen tiedotusväline
Uutiskirjeiden avulla lähetät itse aktiivisesti asiakkaillesi heitä kiinnostavaa tietoa sen sijaan, että he joutuisivat etsimään tiedot oma-aloitteisesti.
19. Viestien ajastusmahdollisuus
Toisin kuin muiden viestintäkanavien kautta välitetyt viestit uutiskirje lähtee vastaanottajille juuri haluamanasi päivänä ja kellonaikana. Näin ollen voit suunnitella viestisi ja kampanjasi enemmänkin minuuttikohtaisesti kuin päivä- tai viikkokohtaisesti.
20. Mainostat muita sivustojasi
Uutiskirjeviestinnän, kotisivujen ja sosiaalisen median yhdistäminen vahvistavat toinen toisiaan. Tuo uutiskirjeissäsi esille sosiaalisen median sivustosi sekä kotisivusi ja päinvastoin. Näin saat kerättyä lisää asiakkaita ja uutiskirjeen tilaajia.